Marzenia, czyli wszystkie bolączki SAABiny
Macie marzenia?
Dom nad jeziorem, bycie zdrowym, przebiegnięcie maratonu?
Oczywiście, że macie. Każdy je ma.
Naszym marzeniem jest odległy w czasie dom nad jeziorem. Z pomostem, domkiem piętrowym i budynkiem gospodarczym z miejscem dla SAABiny przy której będzie można tam grzebać i doprowadzać ja do stanu idealnego.
Trzeba jednak stanąć twardo na ziemi i zweryfikować swoje marzenia z rzeczywistością.
Po naszym powrocie do Polski z wyprawy “Uparci jak Osioł” z Pelą (przeczytacie o niej później) wiedzieliśmy że są dwie rzeczy do naprawy – dziwne stukanie w prawym przednim kole i pęknięty przy opasce przewód wody (który skrócony jest znów ponownie sprawny). Postanowiłem przy okazji zbliżającego się przeglądu technicznego sprawdzić co serwis (inny niż korzystam normalnie) wynajdzie w SAABinie.
Lista rzeczy trochę mnie przeraziła, ale jeszcze bardziej mnie przeraziły kwoty robocizny danych rzeczy. Z życzliwości nie podamy warsztatu w którym były wykonywana ta wycena.
Lista usterek
Lista usterek znaleziona przez serwis: (koszt części) (koszt robocizny)
- Tarcze i klocki przód do wymiany (?) (260zł)
- Wyje skrzynia biegów ew. wymiana (?) (1230zł)
- Krzywa kierownica – ustawienie zbieżności (0) (150zł)
- Regulacja ręcznego (0) (230zł)
- Wymiana przewodów hamulcowych (?) (1230zł)
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni (0) (760zł)
- Tuleje wahaczy prawy przód (160zł) (300zł)
- Cybanty przy zbiorniku paliwa (40zł) (75zł)
- Luz na maglownicy – regeneracja (1000zł) (920?)
- Wymiana poduszki silnika (207zł) (230zł)
- Wymiana tarczy kotwicznej tył (?) (230zł)
- Wymiana płynu hamulcowego (0) (200zł)
- Brak halogenów
- Lewa żarówka pozycyjna (30zł)
I jak Wy się do tego odnosicie? Sami jesteśmy zdziwieni, że od poprzedniej wizyty kwoty urosły i lista rzeczy się zwiększyła.
Droga SH8 w Albanii
Jeśli mam się odnieść do usterek, to tak:
- Tarcze i klocki były wymieniane w zeszłym roku i jedyny ich mankament to zwichrowanie, co można usunąć przetoczeniem tarcz za o wiele niższą kwotę.
- Skrzynia nie jest nowa, zgodzę się że przydało by się ją przejrzeć dokładniej bez jej wymiany. Biegi wchodzą bez problemu. Bardziej bym się zainteresował sprzęgłem.
- Krzywa kierownica jest, ale nie ściąga przy hamowaniu i dołkach, a do tego tematu trzeba się ciut bardziej przygotować.
- Linkę od ręcznego można pod blokiem naciągnąć 🙂
- Hamulce to rzecz święta, ale koszt robocizny niestety chyba wzięty z kosmosu, bo koszt części (sprawdzony na szybko) to ok 300zł
- Podobno się “leje jak z cebra”. Jak każdy samochód tego wieku lubi znaczyć teren. Jednak ja póki co na naszym miejscu postojowym nie znalazłem plam po oleju 🙂
- Te tuleje to ten właśnie stuk, który zaraz usuniemy ponowną wizytą.
- Cybanty mają 20 lat i mają prawo zerdzewieć więc je wymienimy, bo to nie jest aż taki duży koszt.
- Wymiana poduszki również będzie jako kolejna na liście, lecz nie za tą kwotę.
- Tarcza kotwiczna to jest chyba jeden z elementów samochodu który sypie się w pierwszej kolejności i jest białym krukiem tak samo jak błotniki bez ognisk korozji.
- Płyn, po wymianie tarcz i klocków to obowiązek.
- Halogeny są i świecą jak się ładnie poprosi 😉
- Najdroższa żarówka świata 🙂
Może i pieniądze szczęścia nie dają, ale pozwalają realizować marzenia, to marzenie jest już poważnie kosztowne. Po ostatniej naszej “greckiej przygodzie”, kwota włożona w ratowanie SAABiny przekroczyła 10 tysięcy złotych o których Weronika nie chce myśleć, a tym bardziej na nią patrzeć.
Oto Pela
Żałuję bardzo, że nie ma w Polsce prawa które obliguje kierowców do opłat za OC i przeglądy tylko gdy korzystają z auta, bo chyba najlepszym pomysłem by było zahibernowanie SAABiny na lepsze czasy.
Póki co tego nie zrobimy, a zgłosimy się do realizacji marzeń, bo ruszył Casting do nowej edycji “Samochodu Marzeń. Kup i Zrób”. Próbujemy już trzeci raz i może tym razem się uda usunąć przynajmniej parę bolączek naszej SAABiny abyśmy mogli odkrywać dalej świat, pomagać powstańcom (w przyszłym roku) i wyszukać kolejne schronisko dla specyficznych zwierząt któremu będziemy mogli pomóc. Więc trzymajcie kciuki aby się udało dostać do programu.